Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In de praktijk van jeugd- en gezinsbegeleiding zijn veel discussies en misverstanden rond de begrippen hechting (het vermogen om een affectieve relatie met volwassenen aan te gaan) en loyaliteit (de onvoorwaardelijke verbondenheid tussen volwassenen en kinderen) Centraal en leerzaam staat een casus over de mishandelde baby Anne. Diverse schrijvers haken daarop vanuit hun thematiek in. In een gehechtheidsrelatie worden vier patronen onderscheiden: veilig, ambivalent, vermijdend, desorganisatie. Bij het gebruik van de termen moet men oppassen dat de begrippen niet te centraal komen te staan. Naast hechting (gericht op veiligheid) spelen vele andere factoren een rol. Niet elk kind-probleem is een hechtingsprobleem. Hechting en loyaliteit mogen niet tegen elkaar worden uitgespeeld. Ze vullen elkaar aan. Er zijn veel deskundige schrijvers, bijna allen betrokken bij de gedragswetenschap. Goed geschreven in verschillende schrijfstijlen. Door de vele bijdragen worden de misverstanden niet radicaal bestreden. Daar zijn de begrippen toch te emotioneel voor. Er is een uitgebreide boekenlijst. Voor werkers in de diverse jeugdzorggebieden belangrijk. © NBD Biblion
ouders --- Developmental psychology --- hechting (psychologie) --- bodemloosheidsyndroom --- Leer- en gedragsproblemen. --- hechtingsstoornissen
Choose an application
Is je kind overgevoelig of juist ongevoelig voor aanraking, smaak, geur, geluid en visuele prikkels? Is het heel beweeglijk of juist niet? Heeft het coördinatieproblemen? Dan is de kans groot dat het problemen heeft op het gebied van sensorische verwerking.Het brein van sommige kinderen verwerkt zintuiglijke prikkels niet altijd probleemloos. Ze krijgen dan vaak etiketten opgeplakt als kieskeurig, overgevoelig, stuntelig, onvoorspelbaar of onoplettend. Soms vermijden ze aanrakingen, weigeren ze bepaalde kleren te dragen of zijn het moeilijke eters; soms zijn ze juist dol op extreme prikkels als harde geluiden, heet badwater of heel pittig eten.Deze nieuwe, geactualiseerde editie van dit toonaangevende handboek geeft antwoord op veelvoorkomende vragen van ouders, docenten en verzorgers van kinderen met problemen bij sensorische verwerking. https://www.standaardboekhandel.be/p/uit-de-pas-9789057125768
Psychomotorische therapie --- Kind --- Sensomotoriek --- Zintuiglijke ontwikkeling --- Leer- en gedragsproblemen.
Choose an application
Het op tijd voorkomen of vaststellen en behandelen van psychische problemen bij kinderen en jongeren is belangrijk. Want hoe beter de kwaliteit van leven in de eerste levensjaren, hoe groter de kans op een positieve mentale, sociale en fysieke ontwikkeling als kinderen ouder worden. Binnen de ontwikkelingspsychopathologie zijn criteria beschreven die helpen een normale ontwikkeling te onderscheiden van een (mogelijk) afwijkende ontwikkeling. Daarbij is er aandacht voor het kind, maar ook voor het gezin en de bredere context waarin het kind opgroeit. In deze uitgave komen het ontstaan en het beloop van psychische aandoeningen aan bod en wordt de rol van hulpverleners bij het signaleren en de behandelingsmogelijkheden uitgewerkt.In Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen bespreken de auteurs de meest voorkomende psychische aandoeningen waar kinderen aan kunnen lijden. Zij beschrijven per aandoening eerst hoe de normale ontwikkeling van kinderen er op dat gebied uitziet en besteden daarbij aandacht aan fysieke, cognitieve, sociaal-emotionele en maatschappelijke aspecten. Daarna lichten ze toe wat er mis kan gaan als een kind een psychische aandoening heeft en zetten ze op een rijtje welke rol biologische en omgevingsfactoren daarbij spelen. Tot slot er aandacht voor de behandelingsmogelijkheden die er zijn voor kinderen met psychische aandoeningen.https://www.standaardboekhandel.be/p/ontwikkelingspsychopathologie-bij-kinderen-en-jeugdigen-9789046907689
Psychopathologie --- Jeugd --- Kind --- Jongere --- Leer- en gedragsproblemen. --- Psychische stoornissen. --- Developmental psychology --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- ontwikkeling van het kind --- ontwikkelingspsychologie --- psychopathologie
Choose an application
Heeft je kind heftige driftbuien? Is het agressief? Weigert het hardnekkig te doen wat je vraagt? Kortom, heb je een explosief kind en zit je regelmatig met je handen in het haar? Onbeheerst en agressief gedrag overvalt ouders en veroorzaakt schuldgevoelens en frustratie ? of dat gedrag nu veroorzaakt wordt door ADHD of een andere leer-, ontwikkelings- of gedragsstoornis of niet.Greene introduceert een eenvoudige maar baanbrekende methode om om te gaan met chronisch inflexibele kinderen met een lage frustratietolerantie. Hij legt de onderliggende problemen uit en biedt praktische adviezen om deze kinderen thuis en op school beter te laten functioneren. Uitgangspunt daarbij is dat gezamenlijk gezocht moet worden naar een oplossing voor problemen in plaats van belonen en straffen.Het boek bevat hulpmiddelen om:- vijandigheid en strijd te verminderen - te reageren in situaties die tot explosies leiden- een omgeving te creëren die explosief gedrag voorkomt- kinderen te leren flexibeler te zijn en om te gaan met frustratie
Leer- en gedragsproblemen. --- Pedagogiek --- Kinderen --- Bejaarden --- Agressiviteit --- Gedragsproblemen --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Agressie --- Kind --- Oudere --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Gedragsprobleem
Choose an application
Te vaak is er in de hulpverlening aan ouders en kinderen die vastlopen door ontwikkelings- of opvoedingsproblemen alleen oog voor 'het lastige kind'. Onterecht! Goede hulpverlening staat of valt met aandacht voor de context van het kind en van de ouders, en met een vertrouwensrelatie die gebaseerd is op veiligheid en respect voor alle betrokkenen. Vaak zijn etiketten (zoals ADHD, PDD-NOS) en medicatie dan helemaal niet nodig.
Leer- en gedragsproblemen. --- Orthopedagogics --- gedragsstoornissen --- leerstoornissen --- Psychologie --- 460.2 --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Angsten --- Orthopedagogiek - Handboeken --- Kinderen --- Hulpverlening --- Jeugd --- Orthopedagogiek --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
De inflatie van het begrip ADHD en de als een soort 'volksziekte' overkomende ADHD-epidemie vormden voor de auteur (historicus) de aanleiding eens grondig na te denken over de geschiedenis van (voorlopers van) ADHD. Het plaatsen van het fenomeen in een breder tijdskader heeft het enorme voordeel dat de vormen van ADHD maatschappijhistorisch ingekaderd kunnen worden. Het uiterst lezenswaardige, het fenomeen ADHD op aangename wijze relativerende boek is onderverdeeld in vier periodes: 'Moreel-ethisch defect en zenuwachtig (ca. 1890-1930)', 'Ongedurig en nerveus (ca. 1930-1960)', 'MBD (ca. 1960-1985)' en 'ADHD (ca. 1985-2010)'. In een apart hoofdstuk worden verklaringen voor de ADHD-epidemie gezocht en interessante vraagstellingen opgeworpen. Zeer laagdrempelige schrijfstijl. Bevat onder meer eindnoten en een bronnen- en literatuurlijst. Dit actuele en belangwekkende boek is geschikt voor een ieder die geïnteresseerd is in het fenomeen ADHD. © NBD Biblion
ADHD. --- PBIB --- ADHD --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- 464 --- Hyperactief --- Stoornissen --- Leer- en gedragsproblemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- Kinderen met leerproblemen --- Geschiedenis --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
Voor de aanpak van hardnekkige leerproblemen of leerstoornissen kan een op maat gesneden interventie nodig zijn : planmatig, diagnostisch onderbouwd, rekening houdend met faciliterende of belemmerende factoren en afgestemd op wat er verder in de klas of thuis gebeurt. De planning en uitvoering van hulp vraagt van de professional een uitgebreid kennisbestand over onder andere : typen kennis, instructieprincipes, vormen van in- en output en verschillende manieren om feedback te geven. Een goed geplande interventie heeft het karakter van een toetsende behandeling In dit boek worden de bouwstenen van een toetsende behandeling aan de hand van een aantal schema's beschreven, eindigend met Schema 3 : Model van de opbouw van de behandeling. Een in de praktijk toepasbare versie daarvan wordt beschreven in Bijlage 7.
Leer- en gedragsproblemen. --- Orthopedagogics --- gedragsstoornissen --- leerlingenbegeleiding --- leerstoornissen --- remediërend onderwijs --- #KVHB:Leerstoornissen --- leerproblemen --- Leerstoornissen --- Leermoeilijkheden --- Onderwijs --- Orthopedagogiek --- Spelling --- Rekenen --- Onderwijsmethoden --- Leerstoornis --- Leermoeilijkheid --- Onderwijsmethode --- Nederlands --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Richtingsmoeilijkheden en spiegelen komen zeer vaak voor, maar krijgen niet de aandacht die ze verdienen. Wat als je kind consequent van 'tak' een 'kat' maakt en de s blijft spiegelen? Of sommen altijd van rechts naar links oplost, in plaats van omgekeerd? Ieder kind maakt al eens een fout. Maar als je kind voortdurend moeilijkheden heeft met richtingen en letters en cijfers blijft spiegelen, is er misschien meer aan de hand. Richtingsmoeilijkheden komen zeer vaak voor. Indien ze niet tijdig worden opgemerkt, kunnen ze tot hardnekkige lees-, schrijf-, reken- en leerproblemen leiden. In dit overzichtelijke boek helpt Marc Litière ouders en leerkrachten om richtingsmoeilijkheden tijdig op te merken. Hij legt uit hoe ze ontstaan en hoe je op een positieve manier op zoek kunt gaan naar een oplossing. Met veel praktische tips, voorbeelden en oefeningen.
Leer- en gedragsproblemen. --- Orthopedagogics --- leerstoornissen --- orthodidactiek --- lateralisatie --- #PBIB:+105.61 --- leerproblemen --- schrijfproblemen --- Leerproblemen --- 464 --- Schrijfproblemen --- Rekenproblemen --- Leesproblemen --- ruimtelijk --- richtingsmoelijkheden --- 376.5 --- Leerstoornissen --- Spiegelen --- Richtingsmoeilijkheden --- Ruimtelijk-visuele problemen --- Oefeningen --- 112715.jpg --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Dyscalculie) --- Learning disabilities --- Research --- Behavior disorders in children --- Handbooks, manuals, etc. --- Motorische ontwikkeling --- Leerstoornis --- Kind
Choose an application
Handboek voor trainers en onderwijsadviseurs van docententeams (primair en secundair onderwijs) en van scholen, waarin trainingsmateriaal is gebundeld om docenten effectief te laten omgaan met leerlingen met gedragsproblemen. Het trainingsmateriaal bestaat in de eerste plaats uit vijf powerpoint-presentaties met uitgebreide toelichtingen waarmee een trainer of lerarenopleider aangegeven doelen kan bereiken. Vervolgens uit een handleiding voor twee opeenvolgende dagprogramma's van een docententraining. In het slothoofdstuk worden aanvullende aspecten uit de diaseries van de presentaties aangereikt. In het trainingsmateriaal wordt regelmatig verwezen naar de publicatie van de eerste twee auteurs uit 2009: 'Gedragsproblemen in scholen'*; deze nieuwe publicatie is echter afzonderlijk bruikbaar. De auteurs geven aan dat trainingsmateriaal op verzoek is gemaakt en in de praktijk is beproefd. Een uitgebreide literatuuropgave en informatie over de auteurs sluiten het boek af. © NBD Biblion
Leer- en gedragsproblemen. --- orthopedagogiek --- lerarenberoep --- gedragsstoornissen --- leraren --- leraren-leerling relatie --- Orthopedagogics --- onderwijs --- Personality development --- pedagogiek --- schoolproblemen --- Gedragsproblemen --- Probleemgedrag --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- 467 --- 455 --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- gedragsproblemen --- schoolkinderen --- probleemoplossend denken --- PXL-Education 2015 --- Leerlingbegeleiding --- Lager onderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Secundair onderwijs --- Gedragsprobleem
Choose an application
Inventarisatie van leerproblemen in het primair en voortgezet onderwijs.
Leer- en gedragsproblemen. --- Teacher education. Teacher's profession --- Developmental psychology --- Educational sciences --- ontwikkelingspsychologie --- Teaching --- Educational psychology --- pedagogiek --- lerarenopleiding --- pedagogische psychologie --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- 464 --- Leerproblemen --- 37.015 --- 37.015 Hulpwetenschappen van de pedagogiek --- Hulpwetenschappen van de pedagogiek --- Dyslexie --- Dyscalculie --- Leerstoornissen --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Cognitieve ontwikkeling --- Cognitieve stoornissen --- Niet-verbale leerstoornis --- Executieve functies --- Leerstoornis --- Leerprobleem --- Cognitieve stoornis --- Executieve functie
Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|